Overenskomstbrud DFDS
21/6-2004
DFDS betaler bod for kanalskibene.
DFDS A/S måtte erkende overenskomstbrud og betale bod på 155.000 kr.
Mandag den 21. juni blev der afholdt fællesmøde mellem DFDS A/S og Dansk Sø-Restaurations Forening i Rederiforeningen.
DSRF havde begæret mødet fordi foreningen konstaterede at rederiet gennem lang tid har brudt gældende overenskomster mellem parterne på rederiets kanalskibe.
Konkret drejer det sig primært om den selvopfundne stilling som "dæksleder/dæksassistent". For år tilbage opstod denne stilling pludselig på Oslo-båden "Pearl" og med aflønning efter den almindelige overenskomst for passagerassistenter. Foreningen protesterede og der blev indledt forhandlinger mellem rederi og forening, hvorefter der blev opnået en særlig aftale om tillæg alene for "Pearl"s vedkommende. Rederiet overholdt ikke denne aftale og måtte betale en bod til foreningen. Siden har stillingen åbenbart fundet anvendelse på kanal-bådene uden aftaler om dette. Måske fordi disse skibe er så "langt" væk.
DSRF fastholdt at en sådan stilling skal aflønnes efter den mellem parterne indgåede overenskomst for supervisorer, uanset hvilken nationalitet de ansatte har. Rederiet mente ikke dette var nødvendigt.
På fællesmødet måtte rederiet anerkende at Dansk Sø-Restaurations Forening har ret i sin påstand. Der blev indgået følgende aftale:
DFDS A/S betaler til Dansk Sø-Restaurations Forening kr. 155.000
Parterne er enige om, at der til supervisorer/oldfruer, der udfører arbejde, hvortil kræves helt særlige kompetencer, aftales et personligt tillæg jf. princippet i overenskomstens § 2, stk. 3
og
Såfremt rederiet måtte nære ønske herom, optages der med Dansk Sø-Restaurations Forening drøftelser om et særligt tillæg for dækslederfunktionen.
Foreningen er uforstående overfor at en overenskomstpart som DFDS A/S, der siden 2001 flere gange har givet foreningen ret i dæksleder-problematikken, hele tiden kun har rettet fejlen på de skibe hvor DSRF har påpeget overenskomstbruddet, og ellers er fortsat med at anvende dette på øvrige skibe. Det styrker ikke ligefrem troværdigheden til DFDS A/S som aftale-part.